האם תזונה לא נכונה משפיעה על הפוריות שלנו?

המזונות שאנחנו צורכים משפיעים על הרבה מאוד אספקטים בחיים שלנו, כולל על הפן הבריאותי. אבל האם התזונה יכולה להשפיע על רמת הפוריות שלנו, לכאן או לכאן? ברור שהתשובה לשאלה הזו מורכבת ולוקחת בחשבון הבדלים הקיימים בין גברים לנשים, וכמובן שגם בין בני האדם השונים.

עם זאת, יש כמה דגשים בריאותיים כלליים שכדאי להכיר – ולו מכיוון שבסיטואציות שונות הם עשויים להגדיר את רמת הפוריות שלנו. חשוב לשים לב לחוסר מודעות אשר קיים אצל חלק מהנשים, שמביא לכך שהן מתחילות להקפיד על תזונה בריאה רק כאשר הן כבר נכנסות להיריון. התזונה הבריאה חשובה גם בהגדרת הסיכויים להיכנס להיריון בנקודת ההתחלה, כפי שמגובה בהרבה מאוד מחקרים.

השאיפה: תפריט בריא ומאוזן

ההמלצה הגורפת, לכל אדם באשר הוא, היא להקפיד שהתפריט התזונתי שהוא מכניס לפיו יהיה בריא ומאוזן ככל שניתן. השאיפה היא שהביצית אצל הנשים והזרע אצל הגברים יהיו בריאים ככל האפשר, כך שיש להימנע ממאכלים וממשקאות אשר צריכה מופרזת שלהם עלולה להביא לפגיעה בהם. בעיקר מדובר כאן באלכוהול או בקפאין, אשר בכל מקרה רצוי להקפיד על צריכה מבוקרת שלהם ככל שניתן. עוד רצוי להימנע מצריכה של שומן טראנס, הנחשב למזיק לגוף בכמה אופנים. בהקשר הנוכחי, מחקרים הראו כי צריכה מוגברת של שומן טראנס עלולה להביא לסיכויים גבוהים יותר למצבים של אי פיריון שחלתי אצל נשים.

מן העבר השני של המשוואה, יש כמה דגשים שכדאי להקפיד עליהם במהלך החיים, ועל אחת כמה וכמה בתקופת הפוריות. זה לא שיש קשר מובהק בין בעיות פוריות לתזונה לקויה – ממש לא, אבל אין ספק שמומלץ לשמור ולחיות באופן מאוזן כאשר מנסים להיכנס להריון.

מאכלים העמוסים בסיבים תזונתיים, דוגמת פירות, ירקות או קטניות, עשויים לסייע לגוף באופנים שונים – כולל במסע שלנו לעבר האיזון ההורמונלי הדרוש. מאכלים אלו משפיעים לטובה במיוחד כאשר צורכים אותם כשהם טריים ובצורתם הטבעית. הסיבה היא שמאכלים מעובדים עלולים לכלול בתוכם חומרי הדברה ומזיקים אחרים, הפוגעים בפעילות האסטרוגן בגוף. הפירות והירקות הטבעיים נחשבים למומלצים גם מכיוון שחלקם מציע תכונות אנטי חימצוניות, המסייעות להפחתת לחץ מהסוג הזה בגוף.

חלבונים, שומנים ורכיבים בריאים אחרים

המלצה חשובה אחרת היא לצרוך חלבונים מהצומח, וזאת על חשבון חלבונים מהצומח. מחקרים הראו כי אצל גברים ונשים שהקפידו על צריכה מוגברת של חלבונים ממקור צמחי – דוגמת דגנים, קטניות, שקדים או אגוזים – הפוריות השתפרו. הסיבה לכך היא שבחלבונים מהסוג הזה תמצאו חומצות אמינו, המסייעות לבנייתם ולייצורם של הורמונים המשפיעים על פעילותה של מערכת הפיריון.

שומנים “בריאים” עשויים לשפר את תפקודה של מערכת הרבייה אצל נשים וגברים כאחד. השומן מסייע ליצירת איזון הורמונלי, ואצל הנשים תורם לריפויים של דופן הרחם ודופן הנרתיק. בנוסף לכך הוא מסייע להפרשת הורמון בשם לפטין, אשר בין השפעותיו ניתן לציין את זו החלה על מערכת הפוריות.

משקל הגוף

מחקרים מראים כי במקרה של נשים, עודף משקל עלול להקטין בצורה משמעותית את הסיכויים להיכנס להריון. כאשר מדד ה-BMI של האישה עולה על 30, וכמובן כשהוא גבוה עוד יותר, ייתכן שתהיה ירידה בפוריות האישה. אסור לשכוח שמאכלים עם אינדקס גליקמי גבוה, דוגמת פחמימות ריקות, עלולים להגדיל את רמות הסוכרת – ועקב כך גם את הסיכויים שהאישה תסבול מסוכרת הריון.

הפחמימות בנוסף נספגות בגוף בצורה מהירה ועלולות להביא לחוסר איזון במערכת ההורמונלית, לתהליכים דלקתיים ולסיבוכים אחרים. כאשר האישה סובלת משחלות פוליציסטיות, ההקפדה על צמצום הצריכה של פחמימות ריקות הופכת למשמעותית אפילו יותר.

מכל הכתוב מעלה, מומלץ להקפיד על תזונה בריאה בכל תקופת הפוריות ולהיות עם האצבע על הדופק במיוחד כאשר מעוניינים להיכנס להיריון או נמצאים במהלך ההיריון.

המאמר באדיבות אתר 2b-bari.co.il