מה לאכול ולא לאכול לפני ובמהלך הלידה?

הריון הוא תמיד מאורע משמח, אבל גם מלחיץ מאוד. מרגע שהאישה הנמצאת בהריון המתקדם מרגישה כשמגיע “רגע האמת” – כשמופיעים הסימנים המבשרים על תחילת הלידה – החששות עולים. כבר בשלב הזה עולה גם שאלה אחרת, והיא האם בכלל מומלץ לאכול משהו בשעות שלפני הלידה ובמהלכה.

ביחס לסוגיה הזו יש לא מעט מיתוסים, חלקם מוצדקים יותר וחלקם פחות. אז מה צריך לכלול תפריט התזונה של האישה ברגע מהחשובים בחייה?

צום? ממש לא חובה

נשים רבות נמנעות מאכילה כלל בשעות שלפני הלידה (או לפחות כשהן מאמינות שהלידה מתקרבת). יש נשים שמרגישות שהן פשוט לחוצות מדי ברגעים אלה מכדי להכניס משהו לפיהן, בעוד אחרות חוששות שהמאכלים יהיו בעלי אפקט שלילי על גופן: למשל עיכול איטי, שרק יגדיל את חוסר הנוחות המאפיינת גם כך את רגעי הלידה.

למרות שיש אמת מסוימת במחשבה הזו – יש מאכלים שבאמת עלולים להפריע ללידה עקב עיכולם האיטי – קשה לטעון שהימנעות מאכילה היא צעד מומלץ באופן גורף. יותר ויותר מומחים ברחבי העולם דווקא מכוונים את הנשים לאכול דבר מה קליל כדי שימלא את גופן באנרגיה ויעניק להן כוח לקראת שעות שהן הכול חוץ מפשוטות עבור הגוף שלהן. פירות, עוגיות, חטיפי אנרגיה ונשנושים אחרים יכולים בהחלט להיאכל על ידי האישה ברגעים שלפני תחילת הלידה.

חשוב לשים לב למקרה של ניתוח קיסרי, בין אם מתוכנן ובין אם כזה שמוחלט עליו ברגע האמת. כאן ההנחיה היא לא לאכול בשעות שלפני הניתוח. הסיבה היא שניתוחים מהסוג הזה מצריכים קיבה שתהיה כמה שיותר ריקה, ואכילה עלולה להקשות במידה מסוימת על ביצוע הניתוח.

מה לאכול ולא לאכול לפני ובמהלך הלידה

השפעת המאכלים על משך ההריון

על פניו, לא אמור להיות יותר מדי קשר בין המאכלים שהיולדת אוכלת לבין משך הלידה, שתלויה מן הסתם בהרבה מאוד פרמטרים אחרים. מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, עם זאת, מציגים תמונה אחרת. על פיהם אכילה ושתייה לפני הלידה, וגם במהלכה, עשויים להביא לקיצור משך הלידה בכשלוש שעות בממוצע. בחירה נכונה של מאכלים, על פי חוקרים שונים ברחבי העולם, עשויה להקטין את ההתבססות על משככי הכאבים ושיטות קונבנציונליות להקלה על הכאב – זאת עקב העובדה שלחלק מהמאכלים הבריאים יש אפקט של הרגעה ושיכוך כאבים על הגוף.

נקודה חשובה אחרת היא ששובע עשוי לתרום לשקט הנפשי של האישה, הנדרש במהלך הלידה. זאת להבדיל מרעב, שדווקא עלול להגדיל את הסטרס שהאישה חשה.

מאכלים שמומלץ לאכול

ברוב המקרים, ברור שהאישה לא תבחר לאכול – או אפילו תוכל לאכול – ארוחה מלאה בשעות מורטות עצבים אלה. בגזרת המאכלים הקלילים יותר, יש כאלה אשר מומחי תזונה ממליצים עליהם במיוחד. שלגונים למשל עושים יופי של עבודה עקב היותם קרירים ומרעננים, ובזכות האנרגיה שהם מספקים. סוכריות חמוצות עשויות לסייע אף הן, אם כי במקרה הזה חשוב לבחור בסוכריה על מקל עקב סכנת הבליעה, בעת ציר, המאפיינת את הסוכריות הקטנות יותר.

חטיפי אנרגיה, כפי שניתן להסיק משמם, הם קלילים מצד אחד וממלאים את הגוף באנרגיה מהצד האחר. פירות יבשים מומלצים במיוחד בשל האנרגיה שהם מספקים, כמו גם העובדה שאפשר להכניס אותם לתיק הלידה גם שבועות לפני הרגע המיוחל, בלי לחשוש יותר מדי שהם יתקלקלו.

אם המאכלים מכילים רכיבים מצמיאים, ייתכן שהם ידרבנו את האישה לשתות יותר מים – מה שמומלץ כמובן. מיץ טבעי מומלץ מאוד, אפילו מיצים ממותקים אשר במהלך הלידה האישה התרחקה מהם כמו מאש. הסיבה היא שהסוכר, מעבר להיותו ספק אנרגיה, מתפקד לעיתים כמשכך כאבים לכל דבר ועניין.

הכתבה באדיבות אתר birth.org.il – המרכז ליולדת