החיים ללא סוכר: איך תצליחו לעמוד בזה?

יש הרבה מאוד סיבות להימנע מצריכה מוגברת של מזונות העמוסים בסוכר. הסוכר עלול להזיק לגוף באופנים שונים: החל מהגדלת הסיכויים למחלות כרוניות או אקוטיות, דרך פגיעה במדדי הגוף השונים ועד להשמנת יתר. הבעיה היא שקשה להגיד לסוכר “לא”, כאשר אחוז משמעותי מבין המאכלים והמשקאות הכוללים אותו נחשבים למפנקים במיוחד. יש אנשים אצלם החיבה לסוכר היא ברמת התמכרות של ממש.

חיים ללא סוכר הם לא דבר פשוט, אבל באמצעות כמה דגשים ניתן להגדיל את הסיכויים לצלוח את התהליך על הצד הטוב ביותר.

בניית תפריט תזונתי

אחד הדגשים החשובים ביותר במאבק להקטנת צריכת הסוכר הוא הרכבת תפריט שמקטין ככל שניתן את צריכת הסוכרים. התהליך יצליח רק כאשר מרכיבים תפריט תזונה בריא ונכון, עם “תחליפים” בריאים יותר לסוכר. תופעתו עד כמה ניתן, באמצעות כמה התאמות תזונתיות, ליצור תפריט בריא פי כמה – בלי שמרגישים שמקריבים יותר מדי או שמוותרים על חוויית האכילה.

את התפריט התזונתי יש לבנות באופן אישי, על פי מצבו הגופני של האדם, הבעיות שהוא סובל מהן וגם ההעדפות שלו. ליווי של איש מקצוע הוא צעד מתבקש, כאשר דיאטנית או יועצת תזונה מגדילים משמעותית את הסיכויים להתמדה בתהליך. אם האדם סובל מבעיות רפואיות – למשל מחלת הסוכרת – חשוב שאת התהליך ילווה גם רופא הבקיא בתחום ומכיר את ההיסטוריה הרפואית וההווה הבריאותי של המטופל שלו.

אוכל בריא

רתימת בני המשפחה

המציאות מראה שהמאבק להימנעות מסוכר הופך לפשוט פי כמה אם בני המשפחה והמכרים האחרונים נתרמים לתהליך. יש לכך כמה משמעויות בפועל. קודם כל, חשוב להשקיע את המאמצים הנדרשים בהתאמת הבית. קשה לצפות שאדם שאינו יכול או רוצה לאכול סוכרים יעשה זאת כאשר בני המשפחה שלו אוכלים, מול עיניו, את המאכלים המפתים והטעימים ביותר שיש. הפיכת הבית לבריא יותר, עם הקטנת צריכת הסוכרים ומציאת תחליפים המקובלים על כולם, תתרום לבריאות של כל בני המשפחה.

התמיכה של בני המשפחה יכולה להיות גם בצדדים אחרים של התהליך. אדם הנמנע מדבר שהוא אוהב עלול לפתח תחושות שליליות, אשר בני המשפחה יכולים לסייע לו להיפטר מהן. בהרבה מקרים, שיחה או כמה מילות עידוד יכולות לעשות את העבודה. זה חשוב, מכיוון שבמאבק למען חיים ללא סוכר יש לעיתים כמה נקודות משבר שהאדם מתמודד איתם.

גמילה לכל דבר ועניין

יש אנשים אשר עבורם החיים ללא סוכר אינם המלצה, אלא חובה של ממש. אם האדם סובל מבעיות בריאותיות עקב התזונה הלקויה שלו, או לחלופין מתסמינים אשר מחמירים בעת אכילת מזון עמוס בסוכר, אין לו למעשה מרחב תמרון. במצבים אלו ואחרים נדרשת גמילה מוחלטת, לעיתים תוך פרק זמן קצר יותר. לכך ניתן להוסיף את התרחישים הדי הגיוניים בהם האדם מרגיש שאינו יכול לחיות ללא סוכר, כאשר הימנעות מסוכר גורמת לתחושות שליליות ואפילו לתסמינים בריאותיים ונפשיים המופיעים אצלו.

אסור לשכוח שגם לסוכר ניתן להתמכר, לא פחות מאשר לסיגריות, למשקאות אלכוהוליים, להימורים וכן הלאה. יש גופי ידע העוסקים בסכנת ההתמכרות, בשורשים לה ובאופן בו ניתן להתגבר עליה. זו ממש לא צריכה להיות בושה לפנות למומחים להתמכרויות, שיוכלו לבנות עבור האדם הספציפי תוכנית. פעמים רבות תכלול התוכנית את ההתאמות התזונתיות שהוזכרו מעלה, וזה ממש לא מקרי: כדי להצליח להימנע מצריכה של סוכרים, נדרש בדרך כלל שילוב בין כמה אופני פעילות במקביל.

מומלץ לחפש מומחים להתמכרויות מסוכר אשר בקיאים בתהליך הדרוש למען גמילה מהסוכרים, מכיוון שהוא כולל כמה התאמות נקודתיות שאינן מאפיינות את ההתמכרויות האחרות.